Maakbaarheid

Een paar weken geleden circuleerden deze foto’s op het internet. Een (briljante) guerrilla actie om onder de aandacht te brengen hoe modellen (Christina Aguilera in dit geval) in photoshop gemanipuleerd worden om een onwerkelijk en onhaalbaar ideaal-beeld neer te zetten.
Deze guerrilla actie wordt ook wel adbusting genoemd, waarbij een uiting zo wordt veranderd dat er een parodie ontstaat van het origineel. 
Op zich niets nieuws, wel erg goed uitgevoerd. 

adbusting3

adbusting4

(FTW-Crew / Mr. TailonBaveux Prod., Kone & Epoxy)

Dove heeft dat in 2006 ook al mooi gedaan in deze (online) campagne. Heel sterk om je als merk, maatschappij kritisch op te stellen en wat tegen je gebruikt wordt als industrie, in je voordeel te laten werken.

(Ogilvy)

Nog een voorbeeld. Het wordt pas echt leuk als maakbaarheid omgedraaid wordt. Hoe ziet een icoon van jeugdigheid en gladheid, er uit als ze niet immuun en onaantastbaar voor de tijd blijkt te zijn? Photoshop als gereedschap om een beeld dichterbij de, waarschijnlijke, realiteit te brengen.

modern-barbie-idols-get-old

(TNX designboom)
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Archives


%d bloggers like this: